Sekalung Al-Fatihah buat Allahyarham Al-Fadhil Ustaz Ahmad Sonhadji

>> Sunday, August 29, 2010


Salam

Pada pagi 2 Ramadhan ( 12 Ogos 2010) yang lalu, seorang ulamak tersohor Singapura - Al-Fadhil Ustaz Ahamd Sonhadji Mohamad pulang ke rahmatullah pada usia 88 tahun, berikutan komplikasi radang paru-paru dan kegagalan ginjal.

Dr.Har hanya mengetahuinya awal pagi 19 Ramadhan ini, semasa google data - entah macamana terlihat satu berita yang mengumumkan pemergian ulamak hebat ini.

Sambil menghadiahkan al-Fatihah, fikiran Dr.Har terlayang mengimbau pengalaman peribadi, dua kali menziarahi beliau di rumahnya di Singapura kira-kira sepuluh tahun lalu.

Semasa menjalani fellowship di Antenatal Diagnostic Centre (ADC) di NUH dari Mei - Julai 2000, melalui K.Salbiah, sister yang menyewakan bilik rumahnya pada Dr.Har - berkesempatan pula mengenali K. Suryati, salah seorang dari anak-anak Almarhum. Kebetulan, Dr.Har dibawa menziarahi almarhum di rumahnya, yang dipenuhi buku-buku dan penulisan.

Almarhum terus mengingatkan Dr.Har kepada almarhum ayahanda Hj Siraj yang sudah tiada - mungkin kerana gaya dan keramahan ulamak Jawa yang berasal dari Solo ini - sama seperti kemesraan Almarhum bapak setiap kali bertemu orang yang baru dikenali. Kami asyik berbual mengenai tradisi keilmuan masyarakat Jawa - dengan santri, pesantren, mondok dan pak kiyai. Sempat berbual sedikit mengenai Wali Songo - Sunan Bonang, Sunan Gunung Jati, Sunan Kalijaga, Sunan Demak, Sunan Ampel.

Kali kedua ketika Dr.Har sempat bertandang sekejap ke Singapura, setahun kemudian. Paling terakhir, mungkin tiga tahun lepas, semasa Almarhum bertandang ke KL - arwah berpesan kepada K.Suryati, kalau-kalau boleh bertemu Dr.Har. Namun dek ada komitmen lain, Dr.Har tidak dapat memenuhi hajat almarhum.

Sudah lama benar terputus hubungan dgn K.Suryati dan Almarhum. Pemergiannya terasa benar kehilangan, ternyata Almarhum memang cukup `inspirational'.

Doa Dr.Har : `Moga Allah SWT memberikan kerehatan kepada Almarhum Ustaz Sonhadji yang begitu banyak jasa dan bakti - membumikan Islam di bumi Singapura. Masukkan beliau dalam jannah-Mu ya Allah.........tempat kerehatan yang sebaik-baiknya. Jadikan beliau inspirasi buat hamba menabur budi hingga ke akhir hayat.'

Demi cinta dan kasih sayang Dr.Har pada almarhum, akan Dr.Har usahakan agar bertaut semula ukhuwah dan persahabatan antara Dr.Har dan ahli keluarganya, InsyaAllah.

Moga dikabulkan Allah segala hasrat dan harapan.........Ameen.

3 responses:

mohd_afiq September 3, 2010 at 4:23 PM  

amin..

naim_yaakob September 4, 2010 at 6:40 PM  

ana tak sempt jumpe pun tapi smpat membace beberape penulisannya. al-fatihah

Ben Walat September 7, 2010 at 8:43 AM  

Untuk makluman Dr Har, akh Zulkifli Khair adalah cucu Ustaz Ahmad Sonhadji. Akh Zulkifli Khair merupakan Pengerusi JK Penerangan IKRAM Johor Bahru Tengah, penulis buku On-Line dengan Tuhan, Off-line dengan Syaitan dan beberapa buah buku lagi. Beliau juga AT05.

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP