Perutusan Hari Ibu 2013 : Warkah seorang Ummi

>> Sunday, May 12, 2013

Khusus buat Puan Acha Kusain, bonda kepada Allahyarham anakanda Nur Amyliana Shuhada Mohd Noor / Cinang (mangsa rogol di Bukit Tinggi Klang)


Assalamualaikum wr wb

Dengan penuh rasa sayu dan hiba, saya dan keluarga merakamkan ucapan takziah kepada Puan Acha, Encik Mohd Noor Mustafa dan keluarga di atas pemergian anakanda tercinta Nur Amyliana Shuhada atau Cinang baru-baru ini.

Pemergian yang tidak disangka-sangka itu tentunya meninggalkan kesan yang amat mendalam dan pedih, yang sukar diubati. Hanya Allah SWT sahaja tempat kita semua mengadu dan bersandar, memohon kekuatan agar luka di hati dapat ditampung oleh keimanan yang mantap dan jitu.

Puan Acha,

Tidak ada apa yang mampu saya sumbangkan untuk mengubat pilu kehilangan anakanda tercinta, Cinang selain doa kudus seorang ibu yang dipanjatkan kepada Allah SWT, agar roh Cinang damai dan tenteram di sisi Allah SWT, sebaik-baik Penjaga dan Pelindungnya.

Sebagai seorang ibu yang mempunyai seorang puteri manja yang sama usia dengan Cinang dan juga pernah diuji Allah SWT dengan kehilangan cahaya mata yang pulang dahulu ke rahmatullah, saya benar-benar terkesan dengan berita menyayatkan hati ini.

Semoga tragedi yang menimpa Cinang tidak akan berulang lagi. 

Jenayah keganasan seksual adalah petanda sebuah masyarakat yang semakin luntur nilai kemanusiaannya. Apatah lagi, mangsa yang terbabit adalah  golongan kanak-kanak yang masih dalam tanggungan jagaan dan amanah kita semua.

Siapakah pemangsa jenayah seksual yang tidak berperikemanusiaan ini? Mengapa dan kenapakah mereka tergamak berkelakuan sedemikian kejam? Hilangkah kewarasan dan pertimbangan, ke manakah belas kasihan dan keprihatinan? 

Siapakah pula ibu yang melahirkan mereka?

Saya berdoa kepada Allah SWT, semoga setiap ibu di Malaysia berusaha segigih-gigihnya mendidik setiap anak yang dilahirkannya untuk menjadi insan berguna yang bermanfaat kepada dirinya sendiri juga masyarakat, negara dan agama.

Doa saya juga agar tiada lagi ibu yang perlu melalui kepedihan yang sedang dilalui oleh Puan Acha sekeluarga. Juga tiada lagi ibu yang perlu menitiskan air mata ketika anaknya didapati bersalah oleh mahkamah sebagai pelaku jenayah seksual yang kejam.

Kepada semua kerajaan baru yang dibentuk selepas PRU13,
Saya merayu agar mereka memberikan keutamaan yang tinggi kepada aspek sosial masyarakat khususnya wanita dan kanak-kanak - agar kami merasa selamat dan sentosa berada di rumah, di tempat kerja dan di khalayak umum. 

Kotakan segala akujanji dan  manifesto yang telah ditaburkan semasa menagih undi kami. Kerana sesungguhnya, kami memerhati.....

Yang benar,
Ummi
Dr. Har 

3 responses:

NORAFIZA OTHMAN May 13, 2013 at 2:13 PM  

Al -Fatihah buat arwah adik Cinang...

Mohd Islam June 23, 2013 at 2:47 PM  

Assalamualaikum admin dan semua pembaca,

Iklankan barangan yang ingin dijual atau perniagaan anda di laman web www.produkmuslim.info

Kerjasama anda membantu Produk Muslim sangatlah dihargai dan diucapkan ribuan terima kasih

Suspek Utama September 17, 2013 at 4:42 PM  

Malaysia skarang memang dah kaya sangat dengan kes-kes seumpana tu..

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP